Over Mercedes-Benz
Geschiedenis en achtergrond
Gottlieb Daimler en Carl Benz, de oprichters van de onderneming, schreven in 1886 geschiedenis met de uitvinding van de automobiel. Het is voor Mercedes Benz Group, ons moederbedrijf, een ambitie en verplichting om de mobiliteit van de toekomst op een veilige en duurzame manier vorm te geven. Daarbij concentreren we ons niet alleen op innovatieve en duurzame technologieën, maar ook op veilige en superieure auto’s die een fascinerende aantrekkingskracht uitoefenen. We investeren consequent in de ontwikkeling van efficiënte aandrijfsystemen; van hoogtechnologische verbrandingsmotoren over hybride voertuigen tot elektrische aandrijvingen op basis van batterijen of brandstofcellen. Het doel is om op lange termijn volledig emissieloos te rijden. Daarnaast werken we onafgebroken aan een intelligente connectiviteit voor onze voertuigen, autonoom rijden en nieuwe mobiliteitsconcepten. Wij zien het immers als plicht om de verantwoordelijkheid ten opzichte van de maatschappij en het milieu niet uit de weg te gaan.
Mercedes Benz Group verkoopt zijn voertuigen en diensten in bijna alle landen van de wereld en heeft productievestigingen in Europa, Noord- en Zuid-Amerika, Azië en Afrika. Met Mercedes-Benz Cars, Mercedes-Benz Vans en Mercedes Benz Group Mobility AG, is Mercedes Benz Group een van de grootste leveranciers van premium personenauto’s en bestelwagens. Mercedes Benz Group Mobility AG biedt producten op het vlak van financiering, leasing, fleetmanagement en investeringen aan, terwijl het daarnaast ook als broker voor creditcards en verzekeringen optreedt en innovatieve mobiliteitsdiensten levert.
Strategie
De wereld verandert. De vraag is hoe wij een bijdrage leveren aan de veranderende wereld. Vier toekomstgerichte onderwerpen zullen de mobiliteit drastisch veranderen: de grotere voertuigconnectiviteit, de vooruitgang in geautomatiseerd en autonoom rijden, de ontwikkeling van digitale mobiliteits- en transportdiensten en elektrische mobiliteit. Onze ambitie is duidelijk. We willen een vooraanstaande voertuigfabrikant en een leidende aanbieder van mobiliteitsdiensten blijven. In elk strategisch initiatief dat we nemen, staat altijd de klant centraal.
Met vijf nauw verwante aspecten als inspiratiebron voeren we vandaag de grootste verandering in onze bedrijfsgeschiedenis door – onze 5C-strategie. We:
- versterken onze algemene kernactiviteiten (CORE);
- nemen een leiderspositie op nieuwe domeinen in (CASE);
- passen onze bedrijfscultuur (CULTURE) aan;
- verstevigen onze bedrijfsstructuur (COMPANY).
En bovendien, onze vijfde en belangrijkste C: onze CLIËNTEN.
Met deze vijf strategische elementen als uitgangspunt willen we een rendabele groei realiseren, de waarde van ons bedrijf verhogen en de toekomst van de mobiliteit vorm geven.
Lees hier meer over onze business units.